Eurosport

Ingen e-sport i OS - "är för våldsamt"

Ingen e-sport i OS - "är för våldsamt"

Den 04/09/2018 kl 11:55Uppdaterat Den 04/09/2018 kl 19:01

E-sport ökar i popluaritet med enorm fart, och flera röster har höjts för att e-sport ska inkluderas i OS-programmet. Men det säger IOK:s president nu nej till.

E-sporten växer lavinartat. Spel som Dota 2 och League of Legends har egna mästerskap som TV-sänds och genererar miljontals kronor i prispengar, och Fortnite spelas just nu av ungefär 125 miljoner människor världen över. Idrottsklubbar i Premier League och NBA har egna e-sportlag som är heltidsproffs, och hemma i allsvenskan startade Hammarby förra året Hammarby E-sport, som för närvarande tävlar i Fifa för Hammarbys räkning. Fler och fler utövare, utgivare och fans har under de senaste åren argumenterat för att e-sporten borde få chansen i OS i någon omfattning, men den som hade hoppats på att se e-sporten representerad i Tokyo 2020 får lägga förväntningarna på is. IOK:s president Thomas Bach utesluter OS-deltagande, och när han pratar med AP anger han våld som skäl.

-Vi kan inte inkludera spel som marknadsför våld eller diskriminering. Som vi ser det går de tvärtemot våra olympiska värderingar, och därför kan de inte accepteras.

På frågan om våldsamma kampsporter, som finns representerade i OS i olika former, säger Bach följande:

-Självklart har varje kampsport sitt ursprung i en riktig kamp människor emellan. Men sporten är ett civiliserat uttryck för det. Om du har ett datorspel vars syfte är att döda någon ligger det inte i linje med vad OS står för.

E-sporten var representerad som uppvisningssport i årets Asian Games, och planen har varit att det skulle bli en del av det officiella tävlingsschemat 2022, men avsaknaden av ett internationellt förbund ställer till problem. Kanske kan IOK mjukna till OS i Paris 2024. Teamet bakom Paris OS-bud förespråkar nämligen att e-sporten ska få en plats, och lyfter fram icke våldsamma spel som Fifa och Rocket League som exempel på spel som borde klara IOK:s riktlinjer.