Getty Images

Den ultimata guiden till Tour de France

Den ultimata guiden till Tour de France

Den 04/07/2018 kl 13:49Uppdaterat Den 05/07/2018 kl 12:19

Här är ALLT du behöver veta inför 2018 års upplaga av Tour de France.

Tdf Logo

Det har äntligen blivit dags för cykelårets absoluta höjdpunkt. Tour de France avgörs i år den 7-29 juli. Starten sker i Noirmoutier-en-l'Île på västkusten och slutlig målgång blir det traditionsenligt på Champs-Elysées i Paris. Jakten på den gula ledartröjan kommer att vara sedvanligt stenhård när nya legender och legendarer skapas längs den drygt 330 mil långa bansträckningen.

Årets Tour de France, som är det 105:e sedan starten 1903, består av 21 etapper. Åtta är platta och passar spurtarna. Fem räknas som kuperade och sex som bergsetapper (varav tre med målgång uppför: La Rosière, Alpe d’Huez och Saint-Lary-Soulan/Col de Portet). Det blir en individuell tempoetapp och ett lagtempo. Två vilodagar är inlagda i schemat. Totalt väntar 3 351 km i sadeln på cyklisterna.

Regerande mästare är britten Chris Froome i Team Sky som nu vunnit loppet fyra gånger totalt och tre år i rad (2013, 2015-2017). Skulle Froome försvara sin titel i år också går han dels upp på lika många totalsegrar här som legendariska kvartetten Jacques Anquetil (FRA 1957, 1961, 1962, 1963, 1964), Eddy Merckx (BEL 1969, 1970, 1971, 1972, 1974), Bernard Hinault (FRA 1978, 1979, 1981, 1982, 1985) och Miguel Indurain (ESP 1991, 1992, 1993, 1994, 1995) och blir dessutom den förste cyklisten sedan italienaren Marco Pantani att vinna Giro d’Italia och Tour de France samma år. Pantani klarade bedriften 1998 och förra året visade Chris Froome att han kan vinna två Grand Tours samma år när han följde upp sin TdF-seger med att också ta hem Vuelta a España. Endast nio cyklister har lyckats vinna två av de stora etapploppen samma år. I och med segern i årets Giro d’Italia blev Froome den blott sjunde cyklisten som lyckats vinna alla de tre stora etapploppen under sin karriär.

Tvåa förra året kom colombianen Rigoberto Urán (Cannondale–Drapac) och trea hemmahoppet Romain Bardet (AG2R La Mondiale). Förhandsfavoriter som inte riktigt levererade var australiern Richie Porte (BMC Racing Team), colombianen Nairo Quintana (Movistar Team), spanjoren Alberto Contador (Trek–Segafredo), fransmannen Romain Bardet (AG2R La Mondiale) och italienaren Fabio Aru (Astana). Bäst av dessa lyckades Aru som blev femma och Contador som slutade nia.

Froomes segermarginal till Urán skrevs till 54 sekunder efter att han tillbringat 86 timmar, 20 minuter och 55 sekunder med att ta sig igenom Touren. Romain Bardet blev även året innan bäste fransman men då som nia och distanserad med 16 minuter av Froome, nu hade han krympt avståndet till två minuter och 20 sekunder. Senast en hemmacyklist vann Tour de France var 1985 när legendaren Bernard Hinault tog hem loppet för femte gången.

Tour de France är ovanligt franskt i år med bara omkring 15 kilometers cykling utanför landets gränser, när Spanien besöks på den 16:e etappen.

Eurosports kanaler bevakar självklart Tour de France utförligt. Det blir drygt 100 timmar direktsändning på Eurosport 1 och dessutom dagliga sammanfattningar och repriser.För den som vill följa loppet via smartphone, surfplatta eller dator är Eurosport Player lösningen.

Touren börjar som sagt i Noirmoutier-en-l'Île, departementet Vendée, vid Atlantkusten och cyklisterna trampar sedan snett nordväst upp till Bretagne innan vi nästan tar oss upp till Belgien och pavéavsnitten utanför Roubaix. Först på den tionde etappen blir det en riktig bergsetapp då vi nått fram till Alperna. Här hittar vi årets östligaste utpost liksom den klassiska klättringen upp till Alpe d’Huez. Sammanlagt blir det tre dagar i Alperna innan klungan sneddar mot sydväst. På väg mot Pyrenéerna passerar man Centralmassivet. Väl på plats i bergen igen väntar årets högsta punkt Col de Portet (2 215 meter över havet) samt klassiska toppar som Col du Tourmalet. Här blir det även en kort avstickare in i Spanien på den sextonde etappen. Precis som i Alperna blir det tre bergsetapper i Pyrenéerna. Näst sista dagen bjuder ett individuellt tempo över 31 km i Frankrikes sydvästra hörn. Efter detta väntar transfer till Houilles och en sedvanlig sista etapp med målgång och förmodad klungspurt på Champs-Elysées i Paris.

Kampen om den gula tröjan kan mycket väl bli stenhård 2018 och bland favoriterna hittar vi bekanta namn som regerande mästaren Chris Froomeoch 2014 års vinnare Vincenzo Nibali. Men även cyklister som Nairo Quintana, Romain Bardet, Mikel Landa, Richie Porte, och Alejandro Valverde lär nog vilja blanda sig i kampen om den gula tröjan. Bland spurtarna gäller det att hålla koll på kanoner som Peter Sagan, Greg Van Avermaet, Marcel Kittel, Mark Cavendish, och Dylan Groenewegen. Läs mer om favoriterna i Roberto Vacchis genomgång nedan.

Stora cykellopp handlar ju dock inte bara om etapp- och slutsegrare. Det blir fantastiska vyer, kulturhistoria, klungspurter, kamp om de olika ledartröjorna (gul för totalledning, grön för ledaren i poängtävlingen, rödprickig för ledaren av bergstävlingen och den vita för ledaren i ungdomstävlingen) och förstås Roberto Vacchi och Anders Adamson med sitt oefterhärmliga kommenterande. Senaste nytt, inför och analyser får vi varje dag i direktsända magasinprogrammet Tour de France Extra.På kvällen sammanfattas dagens etapp i Tour de France Today. Dessutom direktsänds förstås femte upplagan av damernas endagslopp Le Course by le Tour de France tisdag 17 juli. Därtill blir det förstås mer från Tour de France på eurosport.se.

Tour de France

Vacchis tankar om Tour de France 2018

Eurosports mångårige cykelkommentator Roberto Vacchi, tidigare vinnare av både Kristallen som årets sport TV-profil och Guldskölden som Sveriges bäste kommentator, delger sina tankar inför touren:

Vad har du för förväntningar på årets TdF?
- Som vanligt väntar jag mig en spännande Tour de France. Och precis som vanligt så hoppas jag innerligt på vackert väder då Touren utöver det idrottsliga också erbjuder mycket annat spännande att kika på. En idrottsarena olik alla andra sporters arenor med tanke på längd och inte minst produktion. Att nästan varenda en av treveckorsspecialisterna kommer till start i år dessutom borgar för tre intensiva veckor.

Vilka cyklister har du som favoriter att ta hem touren, och vad blir avgörande?
- Favoriterna är många, som sagt, men den som de flesta tror mest på är Chris Froome som just blivit friad från det för honom ogynnsamma testet från Spanien Runt förra året. Med det sagt så har han tre raka Grand Tour-segrar med Touren och nämnda Vueltan i fjol och Giro d’Italia i år. Han kan bli den andre i historien att vinna fyra raka, bara Eddy Merckx har lyckats med det. Men just med tanke på ett intensivt Giro så är frågan om hur han kommer att svara på Touren nu. Skillnaden för honom jämfört med en del andra är att det varit lite längre mellan tävlingarna då man flyttat fram Touren en vecka med tanke på fotbolls-VM. Sen är det ju inte bara att starta och vinna.

- Många lag har detta som sitt största mål. Fjolårets vinnare av Girot Tom Dumoulin, Vincenzo Nibali som vunnit alla tre Grand Tours, den tidigare backhopparen Primoz Roglic, Movistar-stallet med sina tre stjärnor Nairo Quintana, Alejandro Valverde och Mikel Landa är några av de som utmanar. Dessutom har vi fransmannen Romain Bardet som var trea fjol, britten Adam Yates, fjolårets tvåa Rigoberto Uran, Dan Martin, Jakob Fuglsang, Richie Porte. Hur många namn vill du ha? Listan är lång. Samtidigt är Team Sky så bra att de mycket väl kan ta en dubbelseger. Med bland andra supertalangen Egan Bernal och vinnaren av Criteirium du Dauphiné Geraint Thomas samt Wout Poels så finns chansen. Och då behöver inte ens Froome vara etta eller tvåa. Ni förstår vilket gäng. På gott och ont. Imponerande såklart men det kan bli en ganska statisk tävling där få om någon orkar attackera i bergen.

Vad kan svensken Tobias Ludvigsson uträtta?
- Tobias är på plats i första hand för att hjälpa Arnaud Demare att vinna klungspurter. Fransmannen vann en etapp förra året och suktar efter flera. Det är lagets bästa chans i år. Sen har de en talang som heter David Gaudu som Tobias kommer att assistera i bergen. Men han kommer att säkert få sina chanser. Samtidigt vet jag att Tobias suktar efter tempoetappen näst sista dagen där han mycket väl kan få till en riktigt bra placering.

Vad betyder det för svensk cykelsport att Ludvigsson är med?
- Ska man vara uppriktig så har vi ju haft cyklister med i Touren tidigare, och inte så länge sen, som också svarat för fina prestationer men som inte gett någon direkt effekt på svensk cykel. Jag tänker på Thomas Lövkvist som slutade 16:e 2010 och Fredrik Kessiakoff som bland annat åkte i bergatröjan sju etapper 2012. Men jag hoppas däremot att med Tobias medverkan och kanske något fint resultat att inte minst ungdomar får upp ögonen för sporten. Vi har en boom i Sverige men den skulle behöva smitta av sig på ungdomarna också.

Vad kan vi förvänta oss av Chris Froome med tanke på alla turer kring honom så tätt inpå touren?
- Froome har som sagt blivit helt friad av Internationella Cykelförbundet och det med stöd av WADA, den världsomspännande antidopningsbyrån. Detta efter månaders utredning. Vad som till slut friade honom är enligt WADA en rad omständigheter som innebar att WADA inte såg någon anledning att gå vidare med ärendet. Vi får helt enkelt lita på utfallet av detta. Froome visade sig vara väldigt populär i Italien. I Frankrike har det under årens lopp varit annorlunda. Visst har han fans också där men det är en betydligt mer internationell publik som följer Touren och det har han fått känna av tidigare. Med det beslut som togs i detta Salbutamolfall så kommer väl knappast de som stört sig på honom tidigare knappast göra det mindre nu. Man har buat på honom, spottat på honom, kastat urin på honom och det är ju vidrigt beteende. Vad man än tycker så hoppas jag man har respekt för alla cyklister och agerar på ett vuxet sätt. Som jag ser på det innebär det att man såklart inte behöver älska alla men det finns en gräns för hur man visar sitt missnöje.

Chris Froome


Tour de France 2018 – snabba fakta

Upplaga: 105
Totallängd: 3 351 km
Antal etapper: 21
Fördelning av etapper: 8 platta, 5 kuperade, 6 bergsetapper (tre med målgång uppför), 1 individuellt tempolopp, 1 lagtempo.
Längsta linjeetapp: 231 km (etapp 7).
Kortaste linjeetapp: 65 km (etapp 17), kortaste linjeetappen sedan 1988.
Högsta punkt: Col de Portet (2 215 m ö h), etapp 17

Slutställning 2017
1. Chris Froome (GBR), Team Sky: 86 timmar, 20 min, 55 sekunder
2. Rigoberto Urán (COL), Cannondale-Drapac: +0,54
3. Romain Bardet (FRA), AG2R La Mondiale: +2,20
4. Mikel Landa (SPA), Team Sky: +2,21
5. Fabio Aru (ITA), Astana: +3,05

Vad man tävlar om i Tour de France

Den allra största äran i Tour de France är naturligtvis att få bära den gula ledartröjan men det finns prispengar att hämta också. Årets totala prissumma är på 2,3 miljoner euro varav en halv miljon tillfaller vinnaren.

Gul tröja (maillot jaune) – totalledaren på tid
Bärs av den cyklist som leder Tour de France med minst sammanlagd tid.
2017: Chris Froome (GBR), Team Sky. Hans fjärde titel totalt och tredje i rad.

Vit tröja med röda prickar (maillot à pois rouges) – ledaren av bergstävlingen
Bärs av den cyklist som tagit flest poäng vid de olika bergsprisen under etapperna.
2017: Warren Barguil (FRA), Team Sunweb

Grön tröja (maillot vert) – ledaren av poängtävlingen
Bärs av den cyklist som tagit flest poäng vid spurtpriserna.
2017: Michael Matthews (AUS), Team Sunweb

Vit tröja (maillot blanc) – ledaren av ungdomstävlingen
Bärs av den cyklist under 25 år som har bäst placering i sammandraget.
2017: Simon Yates (GBR), Orica-Scott. 2016 vann brodern Adam Yates ungdomstävlingen.

Warren Barguil blev tävlingens mest offensive cyklist förra året och Team Sky tog för första gången hem lagtävlingen.

Lagen i Tour de France 2018

Nytt för i år är att lagen bantats med en cyklist vardera, så vi har 22 lag med 8 cyklister i varje vilket totalt ger 176 cyklister (jämfört med tidigare 198).

World Tour Teams: AG2R La Mondiale, Astana, Bahrain–Merida, BMC Racing Team, Bora–Hansgrohe, EF Education First–Drapac p/b Cannondale, Team Dimension Data, Team Katusha–Alpecin, LottoNL–Jumbo, Lotto–Soudal, Movistar Team, Mitchelton–Scott, Quick-Step Floors, Team Sky, Team Sunweb, Trek–Segafredo, UAE Team Emirates och Groupama–FDJ Professional

Continental Teams: Cofidis, Direct Énergie, Fortuneo–Samsic och Wanty–Groupe Gobert

Städer som är med i Tour de France för första gången

Fontenay-le-Comte (målstad på första etappen), Mouilleron-Saint-Germain (start på etapp 2), Sarzeau (mål etapp 4), Dreux (start etapp 8), La Rosière (mål etapp 11), Trie-sur-Baïse (start etapp 18), Saint-Pée-sur-Nivelle (start etapp 20), Espelette (mål etapp 20) och Houilles (start etapp 21).

Blandad historisk fakta och rekord

  • Minsta segermarginal: 1999 när Greg LeMond var 8 sekunder före Laurent Fignon.
  • Största segermarginal: premiäråret 1903 var Maurice Garin 2 timmar 49 minuter och 45 sekunder före tvåan Lucien Pothier i mål.
  • Största segermarginal efter andra världskriget är Fausto Coppis 28 minuter och 17 sekunder 1952.
  • Snabbast på linjeetapp: 1999 höll Mario Cipollini en snitthastighet på 50,4 km/h över 194,5 km mellan Laval och Blois.
  • Snabbast på individuellt tempo: Rohan Dennis höll en snitthastighet på 55,44 km/h på första etappens 13,8 km i Utrecht 2015.
  • Snabbast på lagtempo: 2013 höll Orica GreenEDGE en snitthastighet på 57,7 km/h under 25 km när den fjärde etappen cyklades i Nice.
  • Flest starter i Tour de France: 17 för Stuart O’Grady, Jens Voigt och Sylvain Chavanel.
  • Flest fullföljda Tour de France: 16 för Joop Zoetemelk
  • Längsta utbrytning (efter världskrigen): Albert Bourion var loss, från start till mål, i 253 km mellan Carcassone och Luchon 1947. Det var hans enda etappseger i Tour de France.
  • Flest vunna etapper: Eddy Merckx med 34 Flest etapper i gula ledartröjan: Eddy Merckx med 96
  • Flest vunna Tour de France: 5 vardera för Jacques Anquetil, Eddy Merckx, Bernard Hinault och Miguel Indurain. Chris Froome har i år chansen att sälla sig till skaran.
  • 16 cyklister har brutit Tour de France medan de cyklade i gula ledartröjan. Senast Tony Martin 2015 som kraschade på den sjätte etappen och bröt nyckelbenet.
  • 7 cyklister har vunnit Tour de France utan att vinna någon etapp det året. Senast Chris Froome förra året.
  • 11 cyklister har vunnit Tour de France första året de var med. Senast Laurent Fignon 1983. Av de femfaldiga mästarna gjorde Anquetil, Merckx och Hinault det. Fausto Coppi är den ende cyklist som vunnit Tour de France både första och sista gången han var med i loppet (1949 och 1952). Det var hans enda starter här.
  • Franska cyklister har flest etappsegrar med 702.
  • 1914 deltog sju före detta vinnare i Tour de France, dessutom gick ytterligare fyra i det årets startfält vidare till att vinna tävlingen längre fram.
  • Sverige är ett av sex länder med en enda etappseger, Magnus Bäckstedt 1998.
  • Flest etappsegrar under samma Tour de France: 8 vardera för Charles Pélissier (1930), Eddy Merckx (1970 och 1974), Freddy Maertens (1976)
  • Flest spurtvinster: Mark Cavendish med 30 (senast etapp 14, 2016)
  • Tre cyklister har skadats så svårt under pågående lopp att de avlidit. 1935 körde italienaren Francisco Capeda ned i en ravin på Col du Galibier, 1967 gav britten Tom Simpsons hjärta upp på Mont Ventoux och 1995 kraschade italienske OS-guldmedaljören (linjeloppet i Barcelona 1992) Fabio Casartelli i utförskörningen nedför Col de Portet d’Aspet. Dessutom avled fransmannen Adolphe Hélière när han badade på Rivieran under en vilodag 1910.
  • Svenskar som tävlat i Tour de France: Göran Karlsson: 1960 Gösta ”Fåglum” Pettersson: 1970 och 1971 Tomas Fåglum (f. Pettersson): 1970 och 1971 Sven-Åke Nilsson: 1978-1982 Bernt Johansson: 1979 Magnus Bäckstedt: 1998-2000, 2004 -2006 och 2008 Marcus Ljungqvist: 1999, 2004 och 2005 Michel Lafis: 2000 Glenn Magnusson: 2000 Martin Rittsel: 2000 Thomas Löfkvist: 2005-2008 och 2010 Gustav Larsson: 2006, 2009 och 2012 Fredrik Kessiakoff: 2012 och 2013
  • Bästa svensk i Tour de Frances historia är Gösta ”Fåglum” Pettersson som slutade trea 1970, 15 minuter och 54 sekunder bakom vinnande belgiske legendaren Eddy Merckx. Joop Zoetmelk från Nerländerna slutade tvåa.

Etapperna i Tour de France 2018

Torsdag 5 juli

Lagpresentation
Direkt på Eurosport Player: 18.30-19.55

Lördag 7 juli
Etapp 1: Noirmoutier-en-l'Île - Fontenay-le-Comte (201 km)

Årets första etapp startar i byn Noirmoutier-en-I’lle på den lilla ön Île de Noirmoutier (Frankrikes femte största ö, som med sina 49 kvadratkilometer är nästan precis lika stor som Ornö i Stockholms södra skärgård) ungefär mitt på den franska västkusten. Därefter följer cyklisterna Vendée-kusten söderut i drygt 10 mil, där kantvind kan ställa till det för klungan men samtidigt kan ge utbrytare en chans att skina en stund i solen. Etappen är dock platt med bara några kullar, den högsta 34 meter, och vänder inåt landet sådet allra troligaste är att vi får se en spurtuppgörelse i Fontenay-le-Comte, som för första gången är målstad i Tour de France.
Direkt på Eurosport 1: 11.15-15.45

Tour de France : Preview Stage 1 - IS

Söndag 8 juli
Etapp 2: Mouilleron-Saint-Germain - La Roche-sur-Yon (182,5 km)

Dagens etapp inleds med några kullar men sedan är det platt och allt talar för en klungspurt i La Roche-sur-Yon. Målstaden tog emot cyklisterna i Tour de France 1934-1938 och gör nu comeback åtta decennier senare. La Roche-sur-Yon är residensstad för departementet Vendée och ligger ungefär fem mil söder om regionhuvudstaden Nantes. Regionen Pays-de-la-Loire är bland annat känd för frukt- och vinodlingar, den är något mindre än Jämtland men har nästan 30 gånger så många invånare.
Direkt på Eurosport 1: 13.15-17.30

Tour de France : Preview Stage 2 - IS


Måndag 9 juli

Etapp 3: Cholet - Cholet (lagtempo 35,5 km)

Lagtempot gör comeback i Tour de France efter att inte ha varit med i de två senaste upplagorna. Sträckan är lätt kuperad med några 5%-stigningar. Start- och målstaden Cholet har tagit emot cyklisterna tre gånger tidigare (1936, 1998 och 2008). Under franska revolutionskrigen utkämpades Slaget vid Cholet här 17 oktober 1993, då över tiotusen dödades eller skadades, när republikaner och kungatrogna drabbade samman. Cholet ligger vid floden Moine och har 54 000 invånare. Textilturindustrin är stark med tillverkning av linneprodukter men staden är även viktig för handel med nötkreatur, får och grisar.
Direkt på Eurosport 1: 15.00-17.30

Tour de France : Preview Stage 3 - IS

Tisdag 10 juli
Etapp 4: La Baule - Sarzeau (195 km)

I dag går vi i mål i staden där internationella cykelförbundets nyblivne (2017) ordförande David Lappartient är borgmästare och det ser ut att kunna bli en häftig spurtavslutning. De sista fyra kilometrarna av dagens etapp bjuder raksträcka mot mållinjen men det gäller att disponera krafterna rätt då det är slakmota sista en och en halv kilometrarna. Vi är nu åter vid atlantkusten och befinner oss i de södra delarna av Bretagne.
Direkt på Eurosport 1 och Eurosport 1 HD: 13.00-17.30

Tour de France : Preview Stage 4 - IS

Onsdag 11 juli
Etapp 5: Lorient - Quimper (204,5 km)

Årets första kuperade etapp där bland annat 1,7 km i en snittlutning på 7,1% och 3 km med 6,2% väntar på cyklisterna, vi befinner oss dock aldrig mer än 223 meter över havet. De många stigningarna under etappen i kombination med en brant avslutning lär göra det svårt för spurtlagen att hålla ihop klungan och vi har goda chanser att få se årets första utbrytning som håller hela vägen in över mållinjen. 2004 blev det dock klungspurt när Quimper var målstad och norrmannen Thor Hushovd tog hem etappen. Quimper är huvudstad för departementet Finistères.
Direkt på Eurosport 1: 12.45-17.30

Tour de France : Preview Stage 5 - IS

Torsdag 12 juli
Etapp 6: Brest - Mûr-de-Bretagne (181 km)

Startstaden Brest är årets västligaste utpost i Tour de France och även en viktig hamnstad. På 1600-talet gjorde ”Den röde eminensen” Kardinal Richelieu (bland annat känd från Alexander Dumas den äldres bok ”De tre musketörerna”) till ett militärstrategiskt centrum och här finns fortfarande Frankrikes näst största militära hamn och betydande varvsindustri. Landets flaggskepp, det atomdrivna hangarfartyget Charles de Gaulle (först tänkt att heta Richelieu) byggdes här. 2008 startade hela Tour de France i Brest och Mûr-de-Bretagne har tidigare varit målstad 2011 och 2015. Avslutningen är tuff med två km i en snittlutning på 6,9%. Den serieintresserade vet kanske att vi under dagens etapp befinner oss i närheten av Asterix och Obelix ståndaktiga lilla galliska by.
Direkt på Eurosport 1: 13.15-17.30

Tour de France : Preview Stage 6 - IS


Fredag 13 juli

Etapp 7: Fougères - Chartres (231 km)

Årets längsta etapp klassas som platt men innehåller en hel del stigningar såkanske kan en utbrytning ändå hålla undan? Vi fortsätter gårdagen rörelse västerut in i landet och kommer ganska nära huvudstaden Paris. Chartres, med sin välbevarade gotiska 1200-talskatedral, var senast målstad 2012 då Chris Froome blev tvåa på tempot här efter landsmannen, och det årets slutsegrare, Bradley Wiggins. Fougères var även startstad 2013 och målstad 2015, dessutom passerade Touren här 2016. Slottet i Fougères, med sina 13 torn, är ett av de största medeltida i Europa.
Direkt på Eurosport 1: 12.15-17.30

Tour de France : Preview Stage 7 - IS


Lördag 14 juli

Etapp 8: Dreux - Amiens (181 km)

Den franska nationaldagen bjuder på ännu en relativt platt etapp så mycket talar för klungspurt i Amiens. 1932 vann fransmannenAndré Leducq det årets näst sista etappen här innan han gick vidare till att ta hem hela Tour de France, med över 24 minuters marginal till tvåan Kurt Stöpen från Tyskland. Dreux är värdstad för första gången medan Amiens varit med ett flertal gånger, senast 2015 när André Greipel spurtade ned Peter Sagan och Mark Cavendish här. Amiens är känt för sin 1200-talskatedral och sina bakverk, författaren Jules Verne bodde under den senare delen av sitt liv i staden.
Direkt på Eurosport 1: 11.45-15.45

Tour de France : Preview Stage 8 - IS


Söndag 15 juli

Etapp 9: Arras - Roubaix (156,5 km)

Vänner av vårklassikern och endagsloppet Paris-Roubaix ser förstås fram emot den här etappen som innehåller 15 pavéavsnitt om totalt 21,7 km. Frågan är om cyklisterna är lika sugna på gatstenspartierna som, särskilt vid regn, kan bli väldigt utslagsgivande. Sista pavéavsnittet avslutas 8 km från målet, som är beläget utanför velodromen i Roubaix. Årets Paris-Roubaix vanns av slovaken Peter Sagan. Magnus Bäckstedt är den ende svensk som vunnit Paris-Roubaix (2004) och även ensam svensk om att ha vunnit en etapp i Tour de France (1998). Roubaix, precis intill belgiska gränsen, är den nordligaste punkten i årets Tour de France.
Direkt på Eurosport 1: 12.45-16.15

Tour de France : Preview Stage 9 - IS


Måndag 16 juli
Vilodag och transport till sydöstra Frankrike

Tisdag 17 juli
La Course by le Tour de France: Duingt - Le Grand-Bornand (118 km)

Damernas endagslopp La Course by le Tour de France avgörs i år för femte gången. Loppet cyklas i samband med herrarnas tionde etapp och även damerna bestiger Col de la Colombière och går i mål i Le Grand-Bornand, starten går dock i lilla Duingt, vid Annecysjöns västra strand, med anor från bronsåldern. Regerande mästarinna är Annemiek van Vleuten från Nederländerna. Förra året bestod loppet av två etapper och svenska Hanna Nilsson var tia på den första. Bästa svenska placering är Emma Johanssons sjundeplats 2015.
Direkt på Eurosport 1: 10.00-12.45

Tisdag 17 juli
Etapp 10: Annecy - Le Grand-Bornand (158,5 km)
Äntligen dags för årets första bergsetapp och det blir riktigt tufft. Starten går i Annecy nära schweiziska gränsen och det blir rejäla klättringar, som 8,8 km i en snittlutning på 8,9% till Col de Romme och 7,5 km i snittlutning 8,5% till dagens högsta topp Col de la Colombière 1 618 meter över havet. Innan dess ska även Col de la Croix Fry, 11,3 km med snittlutning på 7% och Montée du plateau des Glières med 6 km i hela 11,2% klaras av. Avslutningen på etappen är en hiskelig utförskörning till Le Grand-Bornand som senast var målstad i Tour de France 2013 då Rui Costa vann etappen.
Direkt på Eurosport 1: 13.30-18.00

Etapp 10


Onsdag 18 juli
Etapp 11: Albertville - La Rosière (108,5 km)

I dag går starten i värdstaden för 1992 års vinter-OS (där Sverige tog ett guld, genom Pernilla Wiberg i storslalom, och tre brons) och etappen bjuder tre berg som ter sig som monster för alla som inte älskar att känna mjölksyran spruta i kroppen. Först ut är Montée de Bisann med 12,4 km i 8,2%. Därefter följer Col du Pré med snarlika 12,6 km i 7,7% men här följer ytterligare en klättring nästan direkt efter när dagens högsta topp Cormet de Roselend ska bestigas. Det blir 5,7 km i 6,5% lutning för att nå 1 986 m ö h (ganska precis 111 meter lägre än Kebnekaises sydtopp). Med detta i benen lär avslutningen upp till La Rosière bli en svettig historia, 17,6 km i en snittlutning på 5,8 procent (varav 6 km med 8,2%). Alpina skidorten La Rosière (1 885 m ö h), nära schweiziska gränsen, är årets västligaste punkt i Tour de France. Direkt på Eurosport 1: 14.00-17.30

Tour de France : Preview Stage 11 - IS


Torsdag 19 juli

Etapp 12: Bourg-Saint-Maurice - Alpe d'Huez (175,5 km)

Vissa berg får det att vattnas mer i munnen på cykelfansen än andra. I Tour de France gäller det till exempel Mont Ventoux, Col du Tourmalet och kanske framförallt Alpe d’Huez, med sina 21 serpentinsvängar upp till toppen 1 850 m ö h. Men innan det är dags för den 13,8 km långa avslutningsklättringen, i en genomsnittslutning på 8,1% (maxlutning 13%),ska två högre toppar bestigas. Både Col de la Madeleine (2 000 m ö h) och Col de la Croix de Fer (2 067 m ö h) är klassiska Tour de France-berg i egen rätt. Det sistnämnda med 29 km klättring i 5,2% lutning är med för 20:e gången (den första var 1947 och senaste förra året). 2012 var svenske Fredrik Kessiakoff först till bergspriset här på den elfte etappen. Col de la Madeleine, 25,3 km i snittlutning 6,2%, är med i Touren för 26:e gången (den första var 1969 och senaste 2013). Första gången Alpe d’Huez var mål för en etapp i Tour de France var 1952 när italienske legendaren Fausto Coppi var först till toppen. Årets målgång blir den 30:e på Alpe d’Huez, senast att vinna upp hit var fransmannen Thibaut Pinot 2015. 1979 avslutades två etapper här och 2013 bestegs berget två gånger på den 18:e etappen.
Direkt på Eurosport 1: 12.15-17.45

Tour de France : Preview Stage 12 - IS


Fredag 20 juli

Etapp 13: Le Bourg-d'Oisans - Valence (169,5 km)

Efter tre stenhårda alpetapper lär många cyklister dra en lättnadens suck i dag. Det är platt igen och upplagt för klungspurt men räkna inte helt bort möjligheten att en utbrytning håller in i mål. Lilla Le Bourg-d'Oisans med drygt tre tusen invånare är startstad för artonde gången och därifrån tar sig cyklisterna västerut genom Rhonedalen där det tillverkats vin i över 2000 år. De röda vinerna dominerar fullständigt men våra cyklister lär få nöja sig med att se vinstockarna susa förbi i ögonvrån. Valance grundades av romarna, är huvudstad i departementet Drôme, och ligget vid floden Rhône. Järnvägen mellan Frankrikes två största städer, Paris och Marseille, passerar här och staden ses som porten till södra Frankrike.
Direkt på Eurosport 1: 13.45-17.30

Tour de France : Preview Stage 13 - IS


Lördag 21 juli

Etapp 14: Saint-Paul-Trois-Châteaux - Mende (188 km)

En kuperad etapp som kan ge en utbrytning chansen att hålla undan. Knappa fem kilometer från målet i Mende finns en 3 km lång stigning med snittlutning på 10,1% (maxlutning på 18%) som kan bli direkt utslagsgivande. Vi befinner oss nu i höglandsområdet Centralmassivet. Mindre känt, och utan så spektakulära toppar, som alperna är Massif central ett stort (omkring 15% av landets yta) och glesbefolkat område väster om floden Rhône. Känd är kurorten Vichy (både för sitt vatten och som huvudstad för Vichyregimen under andra världskriget) och områdets största stad Saint-Etienne med sitt fotbollslag (som vunnit franska högstadivisionen Ligue 1 tio gånger och slutade sjua förra året). Högsta topp är Puy de Sancy (1 886 m ö h), området har gett namn åt Thåströms senaste skiva (2017).
Direkt på Eurosport 1: 13.00-17.30

Tour de France : Preview Stage 14 - IS


Söndag 22 juli

Etapp 15: Etapp 15: Millau - Carcassonne (181,5 km)

En andra dag i Centralmassivet där vi rör oss söderut från Millau. Målstaden Carcassonne är det närmaste cyklisterna kommer Medelhavet under årets Tour de France. Bland dagens utmaningar hittar vi den 14,2 km långa stigningen (snittlutning 4,1%) till Col de Sié och framför allt 12,3 km i 6,3% upp till Pic de Nore 1 205 m ö h. Det finns stor chans att en utbrytning kommer först till målstaden Carcassonne som är känd för den delvis dubbelt muromgärdade gamla stadskärnan. Staden som genomflyts av floden Aude, och ligger i regionen Languedoc-Roussillon, har även gett namn åt ett sällskapsspel.
Direkt på Eurosport 1: 13.15-17.45

Tour de France : Preview Stage 15 - IS


Måndag 23 juli

Vilodag i Carcassonne

Tisdag 24 juli
Etapp 16: Carcassonne - Bagnères-de-Luchon (218 km)

Precis som 2014 går den 16:e etappen mot sydväst och från Carcassonne till Bagnères-de-Luchon, årets är dock 2 mil kortare. Det är bergsetapp igen och tre toppar ska bestigas. Först ut är Col de Portet d’Aspet (1 069 m ö h), en 5,5 km lång stigning med snittlutning på 7.1%. Därefter följer Col De Menté (1 349 m ö h) med 6,9 km i 8,1% och Col Du Portillon (1 292 m ö h) med 8,3 km i 7,1% snittlutning. Vi är nu framme i Pyrenéerna och avslutningen är en hisnande milslång utförskörning till Bagnères-de-Luchon. Senast Touren gick i mål här var 2016 då Chris Froome stod som etappsegrare, den gången startade dock etappen i Pau. Bagnères-de-Luchon är start- eller målstad för 59:e gången, bara Paris (140), Bordeaux (80) och Pau (69) har stått värd för fler etapper. Det här är den enda etappen i årets Tour de France då vi befinner oss utanför landets gränser. Strax före målgång blir det en ungefär 15 km lång sväng på andra sidan spanska gränsen.
Direkt på Eurosport 1: 11.45-17.30

Tour de France : Preview Stage 16 - IS


Onsdag 25 juli

Etapp 17: Bagnères-de-Luchon - Saint-Lary-Soulan (Col de Portet) (65 km)

Fem etapper kvar och dags för den kortaste linjeetappen sedan 1988, då den 16:e etappen endast var 35 km lång. Dagens etapp är dock, med tre rejäla toppar att ta sig över och knappt en platt meter att hämta andan på. betydligt tuffare än vad det var då. Först ut är den 14,9 km långa klättringen, i 6,7% snittlutning, till Montée de Peyragudes (1 645 m ö h). Därefter bär det utför i en dryg mil innan cyklisterna ska ta sig an 7,8 km i 8,3% upp till Col de Val Louron-Azet (1 580 m ö h). Ny svindlande utförskörning i ungefär en mil och sedan klättring upp till årets högsta topp. Col de Portet, i Saint-Lary-Soulan, tornar upp sig 2 215 meter över havet och vägen dit bjuder 16 km klättring i en snittlutning på 8,7%. En enorm utmaning även om cyklisterna inte redan hade 280 mil på 19 dagar i benen. Men det har de.
Direkt på Eurosport 1: 15.15-17.45

Tour de France : Preview Stage 17 - IS


Torsdag 26 juli

Etapp 18: Trie-sur-Baïse - Pau (171 km)

Pau är värdstad i Tour de France för 70:e gången när cyklisterna i dag får en välbehövlig platt etapp mellan klättrandet i Pyrenéerna. Vid förra årets målgång här var Marcel Kittel vassast i spurten, det var tyskens femte etappseger i det årets Tour de France. Pau var med i Tour de France redan 1930 men för Trie-sur-Baïse, med drygt 1 000 invånare, är det premiär. Om inte spurtspecialisterna är alltför trötta i benen talar det mesta för att det blir kamp om segern mellan en rad cyklister inne i Pau.
Direkt på Eurosport 1: 14.00-17.45

Tour de France : Preview Stage 18 - IS


Fredag 27 juli

Etapp 19 Lourdes - Laruns (200,5 km)

Sista bergsetappen i årets Tour de France och trots de fantastiska berg cyklisterna redan tagit sig uppför kan det här vara den tuffaste. Col d’Aspin, Col du Tourmalet och Col d’Aubisque väntar alla på oss. Col d’Aspin, med en topp 1 490 meter över havet är först ut och det blir en 11,9 km lång klättring i snittlutning på 6,7%. Nedförsåkning sedan innan den mäktiga klättringen upp till Col du Tourmalet (2 115 m ö h), 17,1 km i en snittlutning på 7,3% och om Touren inte redan är avgjord kan det ske här. Starka ben kan betyda seger, en dålig dag att allt är förlorat. Vem av favoriterna har kraften och hjälpryttarna för att avgöra? Från toppen väntar nästan 3,5 mil obruten och vindlande nedförskörning, med ett fall på 1 673 höjdmeter, innan det börjar bära uppför igen mot årets sista topp, Col d’Aubisque. Årets sista klättring är en trestegsraket. De första 8,6 kilometrarna här har en snittlutning på över 5,8% upp till Col de Bordères (1 156 m ö h), därefter blir det en halvmil nedför innan 7 km i en snittlutning på 8,6% upp till Col de Soulor tar vid. Col de Soulor och Col d’Aubisque räknas av arrangörerna som en gemensam stigning på totalt 16,6 km, och även om några välbehövliga platta partier, och en liten utförslöpa, drar ned snittlutningen för hela klättringen till 4,9%, kan rejäla omkastningar i totalen komma att ske här om någons kraftreserver tar slut. De avslutande två och en halv kilometrarna till Col d’Aubisque (1 709 m ö h) har en snittlutning på 7%. Väl på toppen väntar en två mil lång utförskörning, med närapå1 200 höjdmeters fall, till Laruns med omkring 1 200 invånare.
Direkt på Eurosport 1: 12.15-17.45

Tour de France : Preview Stage 19 - IS


Lördag 28 juli

Etapp 20: Saint-Pée-sur-Nivelle - Espelette (tempo 31 km)

För sjätte gången på 2010-talet är den nästa sista etappen på Tour de France ett individuellt tempo. I år dock nästan milen längre än när Maciej Bodnar förra året vann sin första etapp i Touren och hans landsman Michał Kwiatkowski såg till att det blev dubbelt polskt i topp på etappen. Andra vinnare var Chris Froome som utökade sin ledning till de närmaste konkurrenterna och Rigoberto Urán som avancerade till andra plats inför avslutningsdagen. Dagens tuffaste utmaning för cyklisterna kommer ungefär fyra kilometer från mål när det blir 1 km uppför med en snittlutning på runt 10% (maxlutning 20%) men även några andra stigningar är utmanande.
Direkt på Eurosport 1: 13.15-17.15

Tour de France : Preview Stage 20 - IS

Söndag 29 juli
Etapp 21: Houilles - Paris (Champs-Élysées) (116 km)

Den sista etappen av Tour de France är normalt tudelad – först en hyllningstur i makligt tempo, en kröningsceremoni till cykel där vinnaren skålar i champagne med sina stallkamrater på vägen in mot Paris stadskärna och Champs Élysées. Men väl där upphör firandet för en stund då tempot dras upp inför åtta rundorna påden sju kilometer långa varvbana som vänder vid Triumfbågen på Place Charles de Gaulle (fram till 1970 känt som Place de l'Étoile) och Tuilerieträdgården (Jardin des Tuileries), bland sevärdheter som kan skymta i cyklisternas och åskådarnas ögonvrår kan Seine, Louvren, Luxorobelisken på Place della Concorde och förstås Eiffeltornet nämnas.Utbrytningarna brukar vara många men etappen ändå avslutas med en stor klungspurt. Senast var Dylan Groenewegen från Nederländerna snabbast över mållinjen här. Tysken Andre Greipel har varit topp 5 i den avslutande klungspurten på de fem senaste upplagorna av Tour de France och vunnit två. Alexander Kristoff har varit topp 5 de fyra senaste åren och Edvard Boasson Hagen de tre senaste, ingen av de båda norrmännen har dock vunnit på Champs Élysées.
Direkt på Eurosport 1: 16.15-19.00

Tour de France : Preview Stage 21 - IS


Bergsetapper 2018

Etapper med kategori 1, 2 och HC-stigningar i årets Tour de France.

Etapp 10: Annecy – le Grand Bornand (158,5 km),
Col de la Croix Fry (1 477 m ö h) - 11,3 km med snittlutning på 7 - Kategori 1
Montée du plateau des Gilères (1 390 m ö h) - 6 km med snittlutning på 11,2 - Kategori HC
Col de Romme (1 297 m ö h) - 8,8 km med snittlutning på 8,9 - Kategori 1
Col de la Colombière (1 477 m ö h) - 11,3 km med snittlutning på 7 - Kategori 1

Etapp 11: Albertville –La Rosière (180,5 km, målgång uppför)
Montée de Bisanne (1 723 m ö h) - 12,4 km med snittlutning på 8,2 - Kategori HC
Col du Pré (1 748 m ö h) - 12,6 km med snittlutning på 7,7 - Kategori HC
Cormet de Roselend (1 968 m ö h) - 5,7 km med snittlutning på 6,5 - Kategori 2
La Rosière (1 855 m ö h) - 17,6 km med snittlutning på 5,8 - Kategori 1

Etapp 12: Bourg-Saint-Maurice – Alpe d’Huez (175,5 km, målgång uppför)
Col de la Madeleine (2 000 m ö h) - 23,5 km med snittlutning på 6,2% - Kategori HC
Lacets de Montvernier (782 m ö h) - 3,4 km med snittlutning på 8,2,2% - Kategori 2
Col de la Croix de Fer (2 067 m ö h) - 29 km med snittlutning på 5,2% - Kategori HC
Alpe d’Huez (1 850 m ö h) - 13,8 km med snittlutning på 8,1% - Kategori HC

Etapp 14: Saint-Paul-Trois-Châteaux - Mende (188 km)

Col de la Croix de Berthel (1 088 m ö h) - 9,19 km med snittlutning på 5,3% - Kategori 2
Côte de la Croix Neuve (1 055 m ö h) - 3 km med snittlutning på 10,2% - Kategori 2

Etapp 15:Millau - Carcassonne (181,5 km)
Col de Sié (928 m ö h) - 10,2 km med snittlutning på 4,9% - Kategori 2
Pic de Nore (1 205 m ö h) - 12,3 km med snittlutning på 6,3% - Kategori 1

Etapp 16: Carcassonne –Bagnères-de-Luchon (218 km)
Col de Portet-d’Aspet (1 069 m ö h) - 5,4 km med snittlutning på 7,1% - Kategori 2
Col de Menté (1 349 m ö h) - 6,9 km med snittlutning på 8,1% - Kategori 1
Col du Portillon (1 292 m ö h) - 8,3 km med snittlutning på 7,1% - Kategori 1

Etapp 17: Bagnères-de-Luchon – Saint-Lary-Soulan (65 km, målgång uppför)
Montée de Peyragudes (1 645 m ö h) - 14,9 km med snittlutning på 6,7% - Kategori 1
Col de Val Louron-Azet (1 580 m ö h) -7,4 km med snittlutning på 8,3% - Kategori 1
Col du Portet (2 215 m ö h) - 16 km med snittlutning på 8,7% - Kategori HC

Etapp 19: Lourdes – Laruns (482 km)
Col d’Aspin(1 490 m ö h) -12 km med snittlutning på 6,5% - Kategori 1
Col du Tourmalet (2 115 m ö h) - 17,1 km med snittlutning på 7,3% - Kategori HC
Col des Bordères (2 215 m ö h) -8,6 km med snittlutning på 5,8% - Kategori 2
Col d’Aubisque (1 709 m ö h) - 16,6 km med snittlutning på 4,9% - Kategori HC

Stigningarna klassas från kategori 4 upp till HC (hors catégorie – ”utanför kategorisering”), där HC är tuffast. Kategorin bestäms utifrån höjdskillnad, när på etappen berget kommer, hur pass bra och bred vägen är, snittlutning, längd och maxlutning. I sammanställningen ovan har endast kategori 2, 1 och HC tagits med.

Tour de France –historia

1903 - starten
Precis som i fallet med Giro d’Italia finner man upprinnelsen till Tour de France i konkurrensen mellan två tidningar. 1903 var den franska sporttidningen L’Auto illa ute. Konkurrenten Le Velo hade vunnit en varumärkestvist mot tidningen som var tvungen att korta sitt namn från L’Auto-velo till L’Auto. För att motverka effekterna av namnbytet kom L’Autos redaktör Henri Desgrange fram till att ett stort cykellopp skulle skapa uppmärksamhet och höja upplagorna.

Den 19 januari 1903 tillkännagavs planerna på ”Det största cykelloppet i hela världen”. Ett lopp mer än en månad långt: Paris till Lyon till Marseille till Toulouse till Bordeaux till Nantes till Paris. Anmälningsavgiften låg på 20 franc. En summa som tydligen var lite för saftig, en vecka innan den planerade starten 21 maj hade endast 15 cyklister anmält sig. Loppet sköts då upp till den 1 juli och den totala prissumman höjdes till 20 000 franc.

Tydligen var mer pengar den rätta melodin för snart hade ytterligare 60 cyklister anmält sig. Starten sköts upp ytterligare en gång till den 19 juli, men när den förste vinnaren Maurice Garin hade gått i mål kunde man konstatera att den allra första upplagan av Tour de France hade blivit en stor succé. Grundidén med loppet – att det skulle gå etappvis genom hela landet och att den totala tiden skulle räknas – har genomsyrat Tour de France från starten fram till nu. För att hålla uppe intresset kom Henri Desgrange även på idén att varje år ändra loppets rutt. Det tog förstås några år för Tour de France att finna sitt rätta format. 1905 dök de första bergsetapperna upp medan längden på loppet successivt ökade, från premiärårets 2 428 km till över 4 000 och sedan över 5 000 kilometer.

10-talet: maillot jaune och Col du Tourmalet
1910 kördes för första gången en etapp i Pyrenéerna och året därpå korsade man Alperna – ett Tour de France utan dessa två beståndsdelar är otänkbart idag. Vid utbrottet av 1:a världskriget var Tour de France väletablerat som världens förnämsta cykellopp, något som det fyraåriga uppehållet (1915-1918) inte kunde rubba. Vid återkomsten 1919 presenterades den nyhet som snabbt kom att bli starkt förknippad med Tour de France: mitt under loppet infördes den gula ledartröjan – ”le maillot jaune”– för att publiken lättare skulle kunna se vilken cyklist som hade den totala ledningen.

20-talet: en svacka
Under 1920-talet fick Touren en liten kris. Loppet blir allt längre och 1927 är den totala distansen hela 5 745 km. Oftast lyckades endast runt en femtedel av de startande slutföra loppet. Dessutom hade franska cyklister svårt att vinna, i stället dominerade belgarna vilket påverkade intresset på hemmaplan.

30-talet: media gör intåg
1930 infördes nya regler som bland annat innebar att endast nationslag får delta, istället för lag kontrollerade av cykelfabrikanter som tidigare. Den totala distansen kortades och låg på runt 4 500 km. En mediakaravan som följde loppet på vägarna för att skapa intresse skapades och 1930 började de första radiosändningarna. 1934 kördes det första officiella tempoloppet.

40-talet: krigsuppehåll
1940 dog Tour de Frances skapare Henri Desrange. Den tyska ockupationsmakten försökte övertala hans efterträdare Jacques Goddet att genomföra loppet även under pågående världskrig men denne vägrade. Först 1947 återupptogs tävlingen. 1949 vann Gino Bartali Tour de France – 10 år efter hans första totalseger 1938, ett rekord som står sig än i dag. 1949 debuterade italienaren Fausto Coppi, en av de största cyklisterna genom tiderna, och vann direkt. Efter detta koncentrerade sig Coppi dock på det lopp som låg honom varmast om hjärtat som italienare: Giro d’Italia, och kom endast att vinna Tour de France ytterligare en gång, 1952.

50-talet: TV och L’Alpe d’Huez
1952 var det tv-premiär för Tour de France, och samma år ingick det kanske mest mytomspunna berget, L’Alpe d’Huez, för första gången. Mellan 1953 och 1955 blev fransmannen Lousion Bobet den förste att vinna Tour de France tre gånger i rad. Två år senare, 1957, segrar en annan fransman – Jacques Anquetil – i loppet för första gången. Anquetils storhetstid skulle dock komma under nästa decennium.

60-talet: Anquetil dominerar
Jacques Anquetil hade sin storhetstid i början av 1960-talet. Mellan 1961 och 1964 vann han Tour de France fyra gånger i rad och blev även den förste någonsin att nå fem totalsegrar. Anquetils stora styrka var tempoloppen och fram till en viss Miguel Indurain gjorde entré på 90-talet var fransmannen ohotad som den bäste tempocyklisten i loppets historia. Under 60-talet drabbades Touren av en av dess största tragedier, då britten Tom Simpson dog av överansträngning på Mont Ventoux, detta efter att ha tagit amfetamin. Dödsfallet medförde att dopningstester infördes året därpå. Vid decenniets slut presenterade sig nästa stora cyklist i Tour de France, då Eddy Merckx 1969 vann för första gången. 1960 deltog även en svensk cyklist för första gången, Göran ”Ökenkungen” Karlsson.

70-talet: Kannibalen äter upp allt motstånd
Om 60-talet tillhörde Anquetil så blev belgaren Eddy ”kannibalen” Merckx kungen av 70-talet. Efter segern 1969 hann Merckx med tre till (70-72) innan Luis Ocana (ESP) bröt dynastin med en vinst. Merckx hade därmed tangerat rekordet på fyra segrar i rad och när han återigen vann 1974 blev han jämbördig med Anquetil på totalt fem segrar. Ytterligare en stor mästare slog igenom under 70-talet. Bernard Hinault (FRA) vann Tour de France två år i rad 1978-79 och mer skulle komma senare. Andra viktiga händelser under decenniet var införandet av bergstävlingen (med den rödprickiga bergströjan) och tävlingen för bästa unga cyklist (med den vita ledartröjan) 1975. Dessutom hölls den första prologen i form av ett tempolopp 1976.

80-talet: De sista franska hjältarna
Hinault avslutade 70-talet starkt med två raka segrar. 1980 tvingades han avbryta loppet på grund av skada. Därmed missade han chansen att bli historisk som den förste med fem segrar i rad och den ende med totalt sex segrar. Hinault gick nämligen vidare till att vinna både 1981-1982 och 1985. I luckan mellan segrarna 82 och 85 fick fransmännen en ny hjälte då Laurent Fignon vann två år i rad. I och med segern 1985 blev Bernard Hinault den siste fransmannen att vinna Tour de France fram till idag. För svensk del svarade Sven-Åke Nilsson för fina insatser då han 1980 blev sjua och året därpå åtta. Nilsson var för övrigt den förste svensk att cykla i en av de prestigefyllda ledartröjorna; den rödprickiga bergatröjan som han höll i två dagar.

90-talet: Indurain skapar historia
Spanjoren Miguel Indurain inledde 1990-talet med en 10:e plats men hans tid skulle komma. Från 1991 till 1995 dominerade Indurain Tour de France totalt och blev den förste att vinna fem år i rad. Indurain var suverän på tempoåkning och kunde därefter kontrollera fältet i bergen. 1996 väntade sig alla att Indurain skulle bli förste man till sex segrar men en dansk vid namn Bjarne Riis snuvade honom på segern och en besviken Indurain drog sig tillbaka senare samma år efter att först ha vunnit OS-guld i Atlanta (2007 fråntogs Riis segern efter att ha erkänt EPO-dopning). Loppet drabbades av en stor tragedi 1995 då italienaren Fabio Casartelli kraschar på en utförslöpa i Pyrenéerna och senare dör av skadorna. 1998 skrevs svensk cykelhistoria då Magnus Bäckstedt blir den förste och hittills ende blågula cyklisten att vinna en etapp.

1999-2005: Tour de Lance - Den segrarlösa eran
1999 inleddes en vad som skulle visa sig mörk era i Tour de France, då amerikanen Lance Armstrong tog sin första seger. Detta följde amerikanen upp med ytterligare sex raka segrar, och passerade med råge Jacques Anquetils, Eddy Merckxs, Bernard Hinaults och Miguel Indurains tidigare rekord på fem totalsegrar. Men efter att Armstrong i januari 2013 erkände att han hade varit dopad – detta efter att under hela karriären förnekat alla dopingrykten – är han numer helt struken ur historieböckerna. Inga andra cyklister har tilldelats förstaplatserna i Tour de France, dåmånga av de närmast Armstrong i resultatlistorna också har ertappats med att ha dopat sig.

2006 - 2017: Fula favoriter, spansk och brittisk dominans
Tour de France har varit turbulent under de senaste tio åren. Favoriter har stängts av innan de ens kommit till start – Ivan Basso och Jan Ullrich – eller kastats ut under pågående lopp – Alexander Vinokourov, Michael Rasmussen och Riccardo Riccò. Mellan 2006 och 2009 kom samtliga segrare från Spanien, varav Alberto Contador vann 2007 och 2009. 2012-2017 har brittiska Sky-stallet dominerat klungan. 2012 vann Bradley Wiggins som förste britt någonsin Tour de France, med stallkamraten och landsmannen Chris Froome som tvåa. 2013 var det Froome som körde som kapten för Sky och motsvarade alla förväntningar – den gula ledartröjan erövrades efter den åttonde etappen och bars hela vägen till Paris. 2014 gick dock britterna bet på segern då Chris Froome kraschade ut sig ur Touren på etapp 5. Istället vann italienaren Vincenzo Nibali. De tre senaste upplagorna har dock vunnits av Team Sky och Chris Froome och skulle han vinna även i år blir han en av fem cyklister med fem slutsegrar noterade i rekordboken.

Vinnare i Tour de France 1903 – 2017

Vinnare Tdf


Not: Inget Tour de France genomfördes 1915-1918 samt 1940-1946 p g a de båda världskrigen.

Flest antal slutsegrar i Tour de France

Flestantalsegrar


Flest etappsegrar totalt

etappsegrare


Antal slutsegrar per land

slusegrare


Bergspriset, ungdomstävlingen och poängtävlingen

Bergspriset (vit tröja med röda prickar)

Bergspriset


Ungdomstävlingen (vita ungdomströjan återinfördes 2000)

Ungdomstavlingen


Poängtävlingen (grön tröja)

Poangtavlingen

GUIDEN SKRIVEN AV: Martin Alarik