Getty Images

GUIDE: Allt du behöver veta om Giro d'Italia 2018

GUIDE: Allt du behöver veta om Giro d'Italia 2018

Den 30/04/2018 kl 13:39Uppdaterat Den 16/05/2018 kl 11:34

Här är den enda guide du behöver om Giro d'Italia 2018.

Girot översikt

Efter fjolårets helitalienska firande av den 100:e upplagan, som innehöll etapper på såväl Sardinen och Sicilien som det italienska fastlandet, inleder man i år inte bara utanför Italien utan också som första stora etapplopp utanför Europa. De tre första etapperna cyklas i Israel och det är 13:e gången som Girot startar utanför Italien. Årets Grande Partenza sker i Jerusalem med ett 9,7 km långt individuellt tempolopp. Därefter väntar två linjeetapper med mycket slätåkning även om den tredje mellan Be’er Shiva och Eilat bjuder på några lättare backar.

Väl på plats i Italien startar man om på Sicilien där det bland annat blir en mäktig avslutning uppför, på Europas största aktiva vulkan, Etna på den sjätte etappen. Därefter sneddar man sig uppåt genom landet och når nästan den adriatiska kusten när etapp 11 går i mål i Osimo. På vägen har man då, halvvägs komna i loppet, klarat av två bergsetapper (utöver Etna) i Apenninerna och två vilodagar.

Vi kan som vanligt se fram emot mäktiga vyer.

Vi kan som vanligt se fram emot mäktiga vyer.Getty Images


Efter två dagar som gjorda för spurtarna är det sedan dags för ett första möte med alperna då den 14 etappen avslutas med en mäktig klättring uppför klassiska Monte Zoncolan som är med i girot för sjätte gången under 2000-talet. Det blir ytterligare en dags klättring, i den östra del av de italienska alperna som kallas dolomiterna, innan cyklisterna tar sig över till nordvästra Italien för än större utmaningar. Här hittar vi bland annat årets ”Cima Coppi”, tävlingens högsta punkt, när Colle Delle Finestre passeras 2 178 meter över havet på den 19:e etappen. Cima Coppi är uppkallad efter legendariske italienske cyklisten Fausto Coppi som, trots att andra världskriget kom i vägen för en stor del av hans karriär, vann Giro d’Italia fem gånger, Tour de France två gånger, VM-guld och en rad andra tävlingar.

Målgång blir det för fjärde gången i Girots historia i huvudstaden Rom. Förmodligen avslutas det hela med en stor klungsport. Förra året fick vi ingen avslutande spurt utan istället ett dramatiskt tempo. Inför sista etappen ledde colombianen Nairo Quintana loppet 39 sekunder före hemmahoppet Vincenzo Nibali och 43 sekunder före franske trean Thibaut Pinot. Starkast på tempot var dock fyran Tom Dumoulin från Nederländerna som låg 53 sekunder efter Quintana. Dumoulin som kört i rosa på etapp 10-18 tog tillbaka ledningen och vann den 100:e upplagan av Giro d’Italia efter att ha distanserat Quintana med nästan en och en halv minut på tempot. Colombianen, som vann Girot 2014, klarade dock andraplatsen totalt och Nibali (som vann loppet 2013 och även var försvarande mästare från 2016) blev trea.

SNABBFAKTA
Antal etapper: 21
Totallängd: 3 546,2 km
Längsta linjeetapp: 239 km (etapp 10)
Kortaste linjeetapp: 118 km (etapp 21)
2 individuella tempoetapper
4 platta el kuperade etapper
7 lättare el mellanhårda bergsetapper, varav 3 med målgång uppför
8 bergsetapper, varav 8 med målgång uppför
Högsta punkt (”Cima Coppi”): Colle delle Finestre 2 178 m ö h (etapp 19)

VACCHIS FAVORITER OCH UTMANARE
Eurosports mångårige och populäre cykelkommentator Roberto Vacchi tipsar om några cyklister att hålla extra koll på i Giro d’Italia 2018:

Tom Dumoulain var en liten överraskning när han vann förra året men är absolut en av favoriterna i år. Har man vunnit ett år är man ju där. Han är en otroligt duktig tempocyklist och har även blivit så bra uppför. Kanske den mest slipade av alla i toppen, vassast i huvudet, en klok cyklist som inte förivrar sig. Han kan ta in, eller utöka, i det andra långa tempot mot dom allra flesta andra favoriterna, han kan rentav ta ledartröjan redan på första etappen, tempot i Jerusalem. Samtidigt har han tävlat lite hittills i vår så vi vet inte riktigt var han står.

Fabio Aru är tillbaka. Han var knäskadad förra året när den hundrade upplagan av Giro d’Italia inleddes på hans hemö Sardinien men i år blir han säkert att räkna med. Aru har vunnit Vueltan 2015 och har tränat mycket på hög höjd på Teide på Teneriffa. Han vurpade och bröt Katalonien Runt och har inte briljerat hittills i år men är ändå en av favoriterna.

En annan huvudfavorit är förstås Chris Froome . Han är ju bra på allt och har vunnit Vueltan en gång och Tour de France fyra gånger. Självklart vill han även vinna det tredje stora etapploppet. Han har kört Girot tidigare men det var innan han var så bra uppför. Han var 36:a 2009 och fullföljde inte 2010. Skulle han lyckas här satsar han förmodligen på att bli den förste sedan Marco Pantani 1998 att klara dubbeln och vinna Giro d’Italia och Tour de France samma år. Han har ju också ett fantastisk lag omkring sig, ett kämpagäng med starka hjälpryttare. Han får gälla som huvudfavorit, samtidigt är Froomes deltagande ifrågasatt då han lämnade positivt dopingtest på Spanien Runt ifjol. För höga halter astmamedicin utreds men är också ett brott som anses så pass lindrigt att man får tävla vidare, trots att han riskerar avstängning.

Chris Froome - Vuelta a Andalucia - 2018

Chris Froome - Vuelta a Andalucia - 2018Getty Images

Orica-Scott är ett team jag tror ganska mycket på. De använder cyklisterna på ett smart sätt och är taktiskt skickliga. De har dessutom två starka cyklister de kan köra för. Dels Esteban Chaves som var tvåa i Giro d’Italia 2016 och är stark i bergen och dels britten Simon Yates som troligen är den laget kommer att köra för. Han vann ungdomströjan i Tour de France förra året och var tvåa på Tour de Romandie då och var tvåa på Paris- Nice i år.

Det finns flera utmanare om att vara topp fem enligt mig. Sydafrikanske klättraren Louis Meintjes (Dimension Data) till exempel. Han haft det lite kämpigt men är absolut en dark horse om det stämmer för honom. En som absolut har kapacitet för pallen är fransmannen Thibaut Pinot (FDJ), förra året tappade han tredjeplatsen på det avslutande tempot så han är garanterat revanschsugen. Miguel Lopez (Astana) måste förstås också nämnas. Han är bra som bara den och vann Schweiz Runt 2016 och tog hem två etapper i Vuelta a Espana förra året. Dessutom vill jag nämna Davide Formolo (Bora-Hansgrosse). Han var tia på Girot förra året, har gjort bra resultat och kan vara redo för det genombrott det innebär att komma bland de fem första.

LAGEN
Utöver de 18 lagen i UCI Pro Teams är ytterligare fyra lag (med UCI Professional Continental team-status) med i årets Giro d’Italia, totalt kommer alltså 22 lag till start. Nytt för i år är att varje lag består av åtta man (istället för tidigare nio) vilket ger ett startfält på 176 cyklister.

WORLD TOUR-LAG
Team Katusha-Alpecin (Schweiz)
Ag2r-La Mondiale (Frankrike)
BMC Racing Team (USA)
BORA-Hansgrohe (Tyskland)
Dimension Data (Sydafrika)
Groupama FDJ (Frankrike) Lotto-Soudal (Belgien)
LottoNL-Jumbo (Nederländerna)
Mitchelton–Scott (Australien)
Movistar Team (Spanien)
Quick-Step Floors (Belgien)
Team EF Education First–Drapac p/b Cannondale (USA)
Team Sky (Storbritannien)
Team Sunweb (Tyskland)
Trek-Segafredo (USA)
UAE Team Emirates (Förenade Arabemiraten)

WILD CARDS
Androni–Sidermec–Bottecchia (Italien)
Bardiani-CSF (Italien)
Israel Cycling Academy (Israel)
Wilier Triestina–Selle Italia (Italien)

LEDARTRÖJORNA

Pink Jersey Tom Dumoulin from Netherlands rides with teammates of team Sunweb during the 15th stage of the 100th Giro d'Italia, Tour of Italy, cycling race from Valdengo to Bergamo on May 21, 2017

Pink Jersey Tom Dumoulin from Netherlands rides with teammates of team Sunweb during the 15th stage of the 100th Giro d'Italia, Tour of Italy, cycling race from Valdengo to Bergamo on May 21, 2017Getty Images

Rosa : Totalledaren på tid, ”La Maglia Rosa”
2017: Tom Dumoulin (NED), Team Sunweb

Röd: Ledaren av poängtävlingen, ”La Maglia Rossa”
2017: Fernando Gevaria (COL), Quick-Step Floors

Blå: Ledaren av bergstävlingen, ”La Maglia Azzurra”
2017: Mikel Landa (ITA), Team Sky

Vit: Ledaren av ungdomstävlingen, ”La Maglia Bianca”
2017: Bob Jungles (LUX), Quick-Step Floors

TOPP-FEM 2017
1. Tom Dumoulin (NED), Team Sunweb: 90 timmar, 34 minuter, 54 sekunder
2. Nairo Quintana (COL), Movistar Team: +0,31
3. Vincenzo Nibali (ITA), Bahrain-Merida: +0,40
4. Thibaut Pinot (FRA), FDJ: +1,17
5. Ilnur Zakarin (RUS), Team Katusha-Alpecin: +1,56

FLEST SEGRAR
Tre cyklister har vunnit Giro d’Italia fem gånger: Alfredo Binda (ITA) 1925, 1927-1929 och 1933, Fausto Coppi (ITA) 1940, 1947, 1949 och 1952-1953 samt Eddy Merckx (BEL) 1968, 1970 och 1972-1974. Binda och Merckx är de enda som vunnit tävlingen tre år i rad.

SVENSKAR I GIRO D'ITALIA
18 svenskar har tävlat i Giro d’Italia genom åren. Bäst gick det för Gösta ”Fåglum” Pettersson som vann loppet 1971. Därefter har Tommy Prim kommit tvåa både 1981 och 1982 medan Bernt Johansson kom trea 1979. Senaste svensk att vinna en etapp var Gustav Larsson som vann den avslutande tempoetappen 2010 medan Thomas Löfkvist var senast att cykla i den rosa ledartröjan, vilket han gjorde under den 5:e etappen 2009. Senaste svenske deltagare är Tobias Ludvigsson som agerade hjälpryttare i FDJ förra året, 2016 bar Tobias den vita ungdomströjan på tre etapper.

Fredag 4 maj
Etapp 1: Jerusalem - Jerusalem (tempo 9,7 km)

Giro d’Italia 2018 inleds med ett kort tempolopp i Jerusalem. Det här är 13:e gången loppet startar utanför Italien och första gången något av de tre stora etapploppen (de andra är Tour de France och Vuelta a España som också direktsänds av Eurosport) startar utanför Europa. Tempobanan är både slingrig och kuperad med många tvärar svängar som kommer att sätta cyklisternas tekniska färdigheter på prov.

Vacchis blixtanalys:
"Knappt tio kilometer lång och lite sådär småkuperat. Det är ju verkligen en etapp för specialisterna, även om den är lite knixig."

LIVE på Eurosport 1: 12.00-16.00

Giro etapp 1

Lördag 5 maj
Etapp 2: Haifa - Tel Aviv (167 km)

Årets första linjeetapp startar i Israels tredje största stad Haifa (knapp 280 000 invånare) vid Medelhavskusten. Etappen följer inledningsvis kusten norrut innan den viker in i landet och vänder söderut för att gå i mål vid kusten igen i landets näst största stad Tel Aviv (knapp 440 000 invånare). Med undantag för några kullar efter halva vägen är etappen platt och det är upplagt för klungspurt precis norr om den historiska hamnstaden Jaffa (i dag en del av Tel Aviv) som varit en boplats i nästan 10 000 år och grundlades som stad senast 1 800 år före vår tideräknings början.

Vacchis blixtanalys:
"Också denna en lättåkt etapp, precis som även den tredje kommer att bli. Det slutar nog med en klungspurt."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 2

Söndag 6 maj
Etapp 3: Be'er Sheva - Eilat (229 km)

Den tredje etappen är den sista i Israel och tar klungan längst ned till landets sydligaste delar där vi hittar målet i Eilat vid Akabavikens norra strand. Starten går 229 km tidigare i Be’er Sheva och cyklisterna tar sig bland annat fram genom kratern Makhtesh Ramon i Negeveöknen. Etappen är betydligt mer kuperad än de två föregående och kanske kan en vältajmad utbrytning hålla undan även om den platta avslutningen ger klungan goda chanser att trampa ikapp de som försöker.

Vacchis blixtanalys:
"De åker genom öknen, så här kan det bli lite blåsigt. Man vet aldrig - det kan vara luriga etapper - men sett till banprofilen är den inte speciellt svår."

LIVE på Eurosport 1: 11.15-17.15

Giro etapp 3

Måndag 7 maj
Vilodag/transfer till Italien

Tisdag 8 maj
Etapp 4: Catania - Caltagirone (198 km)

Efter en vilodag och transfer är Giro d’Italia på hemmaplan. Odyssén genom landet inleds i de södra delarna av Medelhavets största ö Sicilien som med sina 25 700 km² är lite mindre än Norrbotten (befolkningstätheten är dock betydligt högre med drygt 5 miljoner invånare mot knappt 200 000). Dagens etapp innehåller en lång rad stigningar och målgång uppför vilket innebär att det kan bli svårt för spurtlagen att hålla ihop det hela. Stor chans att en utbrytning kan hålla undan.

Startstaden Catania utmärker sig genom att erbjuda sina 320 000 invånare (dryga miljonen i storstadsområdet) en av världens kortaste tunnelbanor på 8,8 km och 11 stationer. Staden är öns näst största och har anor från 700 före vår tideräkning då den grundades av grekerna. Catania förstördes av jordbävningar 1169 och 1693. Målstaden Caltagirone är känd för sin keramiktillverkning. Båda dagens etappstäder är med på Unescos världsarvslista.

Vacchis blixtanalys:
"Tittar man på profilen är det som ett sämre EKG-test. Upp och ned hela dagen, väldigt intensivt, och sen tror jag att det går tillräckligt mycket uppför på slutet för att ställa till det för spurtarna."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 4

Onsdag 9 maj
Etapp 5: Agrigento - Santa Ninfa (153 km)

Årets näst kortaste linjeetapp startar tämligen platt medan den andra halvan bjuder på en rad stigningar och det blir en brant kilometerlång uppförsbacke till mållinjen i Santa Ninfa. Igen en svårkontrollerad etapp för spurtlagen. Under etappen passerar cyklisterna bland annat Belice där 400 människor omkom i ett kraftig jordskalv 1968. Startstaden Agrigento var en storstad under antiken och är bland annat känd för sitt område med antika tempelruiner.

Vacchis blixtanalys:
"Här är det också ganska kuperat hela dagen, framförallt andra halvan, och återigen går det lite uppför på slutet. Kanske, kanske blir det för svårt igen för spurtarna."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 5

Torsdag 10 maj
Etapp 6: Caltanissetta - Etna (164 km)

Sista dagen på Sicilien och dags för årets första riktiga bergsetapp, och vilken bergsetapp det är. Vi inleder med lite småklättringar men det är den avslutande som är grejen. Efter drygt 13 mils cykling bär det nämligen av uppför Europas högsta aktiva vulkan, mäktiga Etna. En klättring på sammanlagt tre mil där den avslutande hälften är riktigt tuff med lutning på upp till 15%. Målgång blir det vid observatoriet Osservatorio Astrofisico 1 736 meter över havet och då är cyklisterna faktiskt bara drygt halvvägs till toppen 3 329 m ö h. Etna hade sitt senaste utbrott så sent som 16 mars förra året och har haft en rad utbrott under 2000-talet.

Vacchis blixtanalys:
"Förhoppningsvis håller sig vulkanen lugn - men lugnt blir det inte för cyklisterna, för det är kuperat inledningsvis. Ganska lättåkt andra halvan sen, fram till just Etna-stigningen som cyklisterna kör upp för från ett nytt håll den här gången, den västra sidan."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 6

Fredag 11 maj
Etapp 7: Pizzo - Praia a Mare (159 km)

Efter gårdagens monsterklättring är det dags för fastlandet och en etapp som bör leda till klungspurt, om inte någon utbrytning klarar att hålla undan efter stigningen dryga milen före mål. Vi startar vid plösen på den italienska stöveln och följer västkusten uppför skaftet. Startstaden Pizzo har ett slott från 1500-talet bland sevärdheterna och började sina dagar som fiskeby. I målstaden Praia a Mare är det framför allt den två kilometer långa stranden som lockar besökare men kyrkan Madonna della Grotta som ligger inuti klippan är säkert också värd ett besök.

Vacchis blixtanalys:
"En kustetapp. Det blir ju aldrig riktigt en sådan kantvindskörning som på våren i Belgien och Holland kanske, men det kan blåsa upp lite grand och det kan ställa till det för cyklisterna. Det mest troliga är dock att det blir en stor klungspurt."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 7

Lördag 12 maj
Etapp 8: Praia a Mere - Montevergine di Mercogliano (209 km)

I dag blir det målgång uppför igen när cyklisterna fortsätter norrut längs kusten innan de på slutet viker av lite in i landet. Efter några inledande klättringar är det platt från mitten av etappen innan klättringen till målet Montevergine di Mercogliano, 1 260 m ö h, tar vid efter drygt 15 mil. De avslutande 17 km är klart tuffa på årets andra bergsetapp.

Vacchis blixtanalys:
"Montevergine di Mercogliano har man ju varit tidigare, 2011 senast. Den är inte så superbrant, men några kommer säkert att få problem också uppför den här klättringen. Några kommer eventuellt faktiskt att köra bort sig för resten av Girot med Etna-etappen och den här."


LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 8

Söndag 13 maj
Etapp 9: Pesco Sannita - Gran Sasso d'Italia (225 km)

Ingen rast och ro för cyklisterna när vi går rakt in i bergsetapp nummer tre. Klättringen till Roccarosa, 1 252 m öh, i mitten på etappen kan verka tuff nog men det är de båda avslutande uppförskörningarna till Calascio (1 190 m ö h) och den till målgången vid Gran Sasso d'Italia (2 135 m ö h) som kommer att fälla avgörandet på etappen. Bergskedjan Apenninerna, där vi befinner oss, är 100 mil lång och sträcker sig från Ligurien i norr, genom Toscana och Umbrien och vidare söderut och är ryggraden för hela den Apenninska halvön.

Vacchis blixtanalys:
"Lång etapp, svår avslutning. Om man räknar från roten, även om det är några lättåkta partier, så är det 45 kilometer uppför. Målgång på Campo Imperatore, där har de inte varit på nästan 20 år med Girot."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 9

Måndag 14 maj
Vilodag

Tisdag 15 maj
Etapp 10: Penne - Gualdo Tadinio (239 km)

Efter en gissningsvis välbehövlig vilodag startar Giro d’Italia om med årets längsta etapp. Inledningen är värst med en klättring till toppen av Fonte Della Creta (1 254 m ö h) men hela etappen bjuder på stigningar. Kanske kan en utbrytning hålla hela vägen in i mål, kanske kör klungan ikapp då de avslutande tre milen nästan uteslutande består av utförskörning. Både start- och målstaden stammar från antiken, de har 12 000 respektive 15 000 invånare.

Vacchis blixtanalys:
"Girots längsta etapp. Kuperat, men med en god möjlighet för spurtarna trots allt."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 10

Onsdag 16 maj
Etapp 11: Assisi - Osimo (156 km)

Dagens etapp är betydligt kortare än gårdagens men innehåller i likhet med den en relativt brant och tidig klättring. Avslutningen är kuperad med målgång uppför. Kanske läge för en utbrytning att hålla hela vägen in i mål? Startstaden Assisis store son är den helgonförklarade munken Franciskus som grundade franciskanorden i början av 1200-talet. Målgången i Osimo innebär att vi nu på ett utdraget sätt korsat Italien på bredden och nästan är framme vid Adriatiska havet.

Vacchis blixtanalys:
"Också denna en ganska orolig etapp, troligtvis kommer en utbrytning att hålla hem den här dagen."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 11

Torsdag 17 maj
Etapp 12: Osimo - Imola (214 km)

I dag är det snudd på platt som en pannkaka så räkna med klungspurt på Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari utanför Imola. Racerbanan invigdes 1953 och skiljer sig från många andra genom att tävlingarna här körs motsols. Första loppet med Formel 1-bilar här hölls 1963 även om det dröjde till 1980 innan banan officiellt kom med i F1-kalendern. 1994 omkom den trefaldige brasilianske F1-världsmästaren Ayrton Senna här under San Marinos Grand Prix, F1-helgen var dubbelt olycksdrabbad då österrikiske föraren Roland Ratzenberger dagen innan dödskraschat under kvalet. Helgen innan cyklisterna går i mål här sänder Eurosport den femte tävlingshelgen i årets Superbike-VM härifrån, ett lopp med något snabbare tvåhjulingar.

Vacchis blixtanalys:
"Borde ju vara en munsbit för spurtarna, men alldeles på slutet ske de upp för Tre Monti - de har bergspris innan de kommer in på Ferraris motorstadion i Imola - och där kan nog många spurtare få lite bekymmer."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 12

Fredag 18 maj
Etapp 13: Ferrara - Nervesa della Battaglia (180 km)

En andra plattetapp på raken så även om det finns en liten knix två kilometer från mål talar allt för klungspurt. Startstaden med drygt 130 000 invånare är med på Unescos världsarvslista och är, med sina välbevarade medeltids- och renässansbyggnader, ett populärt turistmål. Målstaden ligger 4-5 mil norr om Venedig och det strategiskt viktiga området var under första världskriget skådeplats för fruktansvärda strider.

Vacchis blixtanalys:
"Här kommer det nog att bli batalj på slutet, för spurtarna kommer att få köra om etappsegern. En helt platt etapp, en liten backe på slutet men sen är det lättåkt i mål."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 13

Lördag 19 maj
Etapp 14: San Vito al Tagliamento - Monte Zoncolan (186 km)

Vi är framme vid alperna och det blir väldigt tufft direkt. Nästan hela etappen går upp och ned men på slutet går det bara uppför. Närmare bestämt uppför till klassiska Monte Zoncolan där målgången sker 1 730 meter över havet och maxlutningen ligger på hissnande 22%. Sista milen här blir en fruktad kamp mot både motståndarna och den egna förmågan. Monte Zoncolan är målplats i Giro d’Italia för sjätte gången.

Vacchis blixtanalys:
"Hurra! En fantastisk sträcka. De har fyra ganska hyggliga bergspris innan de kommer till nästintill omöjliga Monte Zoncolan, en av de brantaste klättringarna man använder sig av i cykelsporten."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 14

Söndag 20 maj
Etapp 15: Tolmezzo - Sappada (176 km)

Den del av alperna vi även känner som dolomiterna kommer att bjuda på fina naturscenerier och fantastisk klättring. Fyra toppar på över 1 300 ska bestigas och däremellan blir det hissnande utförskörning. Allra högst är toppen Passo Tre Croci (1 805 m ö h). Målgången sker uppför till Sappada, en ort med drygt 1 300 invånare, några kilometer från gränsen till Österrike. På den lokala dialekten heter orten Plodn och vi har härmed nått den nordligaste punkten i årets giro.

Vacchis blixtanalys:
"Fyra bergspris, och den sista klättringen upp till Sappada, som är mest förknippat med längskidåkning och skidskytte, är inte ens bergspris. Så det är egentligen fem klättringar cyklisterna har den här dagen."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 15

Måndag 21 maj
Vilodag

Tisdag 22 maj
Etapp 16: Trento - Rovereto (tempo 34,2 km)

Efter en varierad andra vecka och en vilodag startar Girot om med årets andra tempoetapp. Distansen är betydligt längre än på öppningstempot men det är platt och lättåkt så räkna med snitthastigheter runt 50 km/h. Trento är huvudstad i provinsen Trentino och rymmer många historiska byggnader från medeltiden och renässansen. Rovereto ligger söder om Trento och en mil väster om Gardasjöns nordstrand.

Vacchis blixtanalys:
"En på pappret lättåkt etapp. Det är ju den långa tempoetappen i årets Giro. Så om specialisterna ändå har tagit sig igenom bergen på ett bra sätt kommer de att kunna tvåla dit de lite lättare cyklisterna ganska ordentligt. Det kan i värsta fall bli tal om två, tre minuter för bergsklättrarna."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 16

Onsdag 23 maj
Etapp 17: Riva del Garda - Iseo (155 km)

Mer kuperat igen när cyklisterna trampar sydväst från norra delen av Gardasjön till södra delen av Iseosjön. Avslutningen är platt vilket ger spurtspecialisterna en sista chans att göra upp om en etappseger innan avslutningsetappen i Rom. Iseo ligger i Lombardiet som både är Italiens folkrikaste och rikaste region.

Vacchis blixtanalys:
"Ska vi säga att det är en mellanetapp mellan två av de mest kända sjöarna i Italien. Här kommer vi nog att få se några av de vackraste bilderna, om vi har tur med vädret. Gardasjön känner många till, Iseosjön känner inte lika många till, åk dit på semester för bövelen! Det är jättevackert."


LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 17

Torsdag 24 maj
Etapp 18: Abbiategrasso - Rato Nevoso (196 km)
Fyra etapper kvar på årets giro och med avslutning på dagens blir det tufft i bergen några dagar. Om inte någon redan har ett stort försprång som kan bevakas är det under de närmaste dagarna årets tävling kommer att avgöras. Dagen inleds tämligen bekvämt, med i stort sett slätåkning i 15 mil, men avslutning är tuffare då det blir målgång uppför till Prato Nevoso 1 607 meter över havet. Osten Mascarpone kommer från trakten kring Abbiategrasso så ladda upp med till exempel en tiramisu i TV-soffan.

Vacchis blixtanalys:
"En etapp som påminner väldigt mycket om den som Tom Dumoulin dominerade till Oropa förra året. Nu ska de upp till Pratonevoso. Väldigt, väldigt lättåkt fram till den sista backen, men den är både ganska lång och väldigt brant. En av nyckeletapperna för Giro-cyklisterna."


LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 18

Fredag 25 maj
Etapp 19: Venaria Reale - Bardonecchia (184 km)

I dag blir det riktigt tufft i alperna. Målgång uppför till Bardonecchia (1 908 m ö h) och innan dess ska tre andra toppar klaras av. Värst av dessa är Colle Delle Finestre som med sina 2 178 m ö h är årets högsta punkt (Cima Coppi) i Giro d’Italia. Den som inte har krafterna med sig här eller på den efterföljande klättringen upp till alpinorten Sestriere (2 035 m ö h), där de alpina grenarna vid OS i Turin 2006 avgjordes, kan förlora många placeringar i sammandraget. I målorten Bardonecchia, upp till vilken sista biten blir stentuff med en snittlutning på 9,7% sista 3 kilometrarna, avgjordes snowboardtävlingarna vid samma OS. Här finns också den ena öppningen till den första järnvägstunneln, 13,7 km lång, genom alperna. När tåget passerat genom tunneln befinner man sig i Modane i Frankrike. Tunneln påbörjades, från båda hållen, 1857 och 1870 kunde arbetare från de båda hållen skaka hand inne i den. Tågtrafiken startade året efter.

Vacchis blixtanalys:
"Här har vi en härlig grusväg som vi ska upp över, det är åtta eller nio kilometer grus upp till Colle Delle Finestre, och sen ner därifrån till den lite större vägen där man åker upp mot Sestrière, och så ner igen och bort till Bardonecchia. Många av grenarna i OS i Turin 2006 avgjordes här."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 19

Lördag 26 maj
Etapp 20: Susa - Cervinia (214 km)

Näst sista etappen och sista chansen för den som vill ta över den rosa ledartröjan att göra något. Inledningen är platt men sedan finns det tre rejäla alpklättringar (alla med maxlutning på 12% eller mer) att göra något på: Col Tsecore (1 603 m ö h), Col St. Pantaléon (1 664 m ö h) och avslutningen upp till Cervinia 2 001 meter över havet. Startstaden Susa ligger nära franska gränsen, väster om Turin, och målorten Cervinia, norr om Turin, och precis söder om schweiziska gränsen. På andra sidan sagda gräns tornar mäktiga Matterhorn, alpernas sjätte högsta topp, upp sig med sina 4 478 m ö h havet.

Vacchis blixtanalys:
"Jättelättåkt första 60 procenten av etappen, men sista 40 är allt annat än lättåkt. Den som leder tävlingen här kommer nog att gå in på den här etappen väldigt nervös. Näst sista dagen, och tre rejäla berg med avslutning i Cervinia på 2 001 meters höjd. Här kan det faktiskt hända ganska mycket."

LIVE på Eurosport 1: 13.15-17.15

Giro etapp 20

Söndag 27 maj
Etapp 21: Rom - Rom (115 km)

Så är då Giro d’Italia 2018 nästan i mål. Först ska dock en platt etapp på en varvbana inne i Rom cyklas. Om det inte är oerhört jämt i toppen, eller någon olycka är framme, ska den inte påverka den totala utgången men det är upplagt för närbilder på klassiska byggnader och en klungspurt på Fori Imperiali. Banan är 11,5 km lång och cyklisterna trampar den tio varv. På vägen passeras bland annat Piazza del Popolo, den antika badanläggningen Terme di Caracalla och Colosseum. De spurtare som tagit sig genom bergen kommer slita hårt för att få avsluta loppet i stor stil, med högt tempo och nerver på helspänn som resultat. Sista etappen i ett stort etapplopp slutar nästan alltid i en klungspurt men i fjol avgjordes girot istället med ett tempo i Milano. Det här är fjärde gången Giro d’Italia går i mål i Italiens huvudstad, Rom var även målstad för den sista etappen 1911, 1950 och 2009.

Vacchis blixtanalys:
"Ett varvlopp, ganska kort etapp. Drygt elva kilometer, varvet ska köras tio gånger, och det är ju mer eller mindre en Eriksgata för den som åker i den rosa ledartröjan. Inga förändringar kommer att ske här, det är bara prestige för att vinna etappen."

LIVE på Eurosport 1: 14.30-17.15

Giro etapp 21

BERGSETAPPER
Sett till antalet bergsetapper är årets Giro d’Italia det tuffaste på länge. Inte sedan upplagan 2011 har loppet haft åtta renodlade bergsetapper, dessa infallet på etapp: 6, 8, 9, 14, 15, 18, 19 och 20. Årets Cima Coppi (högsta punkt) på 2 178 meter över havet är dock, tangerat med 2015, den lägsta sedan 2009. Senast en slutsegrare i Girot också var först till Cima Coppi var 2013 när Vincenzo Nibali svarade för bedriften, innan dess får vi gå tillbaka till 1998 och Marco Pantani. Här presenterar vi årets tuffaste klättringar i Giro d’Italia.

Etapp 6: Caltanissetta – Etna (Oss. Astrofisico), 163 km
Etna (1 736 m ö h); 14,1 km i 7,43% snittlutning (max 15%) + målgång uppför

Giro etapp 6

Etapp 8: Praia a Mere - Montevergine di Mercogliano, 208 km
Montevergine di Mercogliano (1 260 m ö h) 17,1 km i 5% snittlutning (max 10%) + målgång uppför

Giro etapp 8

Etapp 9: Pesco Sannita - Gran Sasso d'Italia, 224 km
Roccaraso (1 2520 m ö h); 8,95 km i 5% snittlutning (max 12%)
Calascio (1 190 m ö h); 13,5 km i 5,44% snittlutning (max 10%)
Gran Sasso d'Italia (2 135 m ö h); 26,45 km i 3,42% snittlutning (max 13%) + målgång uppför

Giro etapp 9

Etapp 14: San Vito al Tagliamento - Monte Zoncolan, 181 km
Monte di Ragogna (494 m ö h); 2,75 km i 10,4% snittlutning (max 16%)
Avaglio (738 m ö h); 4,55 km i 7% snittlutning (max 15%)
Passo Duron (1 069 m ö h); 4,4 km i 9,57% snittlutning (max 18%)
Sella Valcalda Ravascletto (958 m ö h); 7,6 km i 5,62% snittlutning (max 12%)
Monte Zoncolan (1 730 m ö h); 10,1 km i 11,9% snittlutning (max 22%) + målgång uppför

Giro etapp 14

Etapp 15: Tolmezzo – Sappada, 176 km
Passo Della Mauria (1 301 m ö h); 8,85 km i 4,4% snittlutning (max 9%)
Passo Tre Croci (1 850 m ö h); 8 km i 7,3% snittlutning (max 12%)
Passo di Sant’Antonio (1 470 m ö h); 8,35 km i 7,5% snittlutning (max 15%)
Costalissoio (1 300 m ö h); 3,85 km i 9% snittlutning (max 14%)
Sappada (1 240 m ö h); 6,5 km i 3,77% snittlutning (max 10%) + målgång uppför

Giro etapp 15

Etapp 18: Abbiategrasso - Rato Nevoso, 196 km
Prato Nevoso (1 607 m ö h); 13,9 km i 6,9% (max 10%) + målgång uppför

Giro etapp 18

Etapp 19: Venaria Reale – Bardonecchia, 181 km
Col de Lys (1 311 m ö h); 28,1 km i 2,9% snittlutning (max 12%)
Colle Delle Finestre (2 178 m ö h); 18,5 km i 9,2% snittlutning (max 14%)
Sestriere (2 035 m ö h); 16,2 km i 3,85% snittlutning (max 9%)
Bardonecchia (1 908 m ö h); 7,25 km i 9,0% snittlutning (max 14%) + målgång uppför

Giro etapp 19

Etapp 20: Susa – Cervinia, 214 km
Col Tsecore (1 623 m ö h); 16 km i 7,7% snittlutning (max 15%)
Col de Saint-Pantaléon (1 664 m ö h); 16,5 km i 7,2% snittlutning (max 12%)
Cervinia (2001 m ö h); 18,15 km i 5,3% snittlutning (max 12%) + målgång uppför

Giro etapp 20

VINNARE GENOM ÅREN

Giro vinnare

Nationalitet om inte annat anges är Italien. 1915-1918 och 1941-1945 genomfördes inga lopp på grund av världskrigen.

Text: Martin Alarik