El terrible accidente de Fernando Alonso en Spa - Eurosport
 
Artikel
kommentarer
Formel 1

Alonso nära halshuggas - nu kan cockpiten stängas

Alonso nära halshuggas - nu kan cockpiten stängas

Av Eurosport
Senaste uppdateringen -
Av Eurosport - Den 03/09/2012 kl 12:30
Fernando Alonso klarade sig mirakulöst undan allvarliga skador i Belgiens GP. Nu kan Formel 1-bilarna få stängda cockpits. "Införandet är oundvikligt", säger McLarens tekniska direktör Paddy Lowe.
 

Kraschen i Belgiens formel 1-lopp på söndagen har åter väckt debatten kring säkerheten inom sporten.

Franske Romain Grosjean stängs av i ett lopp, på grund av hans agerande som ledde till att hans bil lyftes upp, for genom luften, och var nära att träffa mästerskapsledaren Fernando Alonso, Ferrari.

- Vi hade tur eftersom inget träffade Fernando i huvudet, sade Stefano Domenicali, Ferraris stallchef, på måndagen.

Det senaste dödsfallet i F1 var när brasilianaren Ayrton Senna förolyckades 1994, och så sent som 2009 skadades hans landsman Felipe Massa svårt när ett föremål som lossnat på bilen framför träffade honom i huvudet.

- Det viktigaste är att förarna, speciellt de yngre som kommer till formel 1 från juniorserierna, förbättrar sin förmåga och inte kör alltför aggressivt, sade Domenicali.

En teknisk lösning på säkerhetsproblemet kan bli stängda cockpits redan 2014. Ända sedan Massas olycka 2009 har ingenjörer jobbat med ett projekt som gäller stängda sittbrunnar.

- Personligen tycker jag att införandet är oundvikligt. Det är den enda stora säkerhetsrisken vi har, säger McLarens tekniska direktör Paddy Lowe.

- Vi har gjort en prototyp som vi testat på olika sätt med stenhårda påfrestningar. Testen var lyckade.

Lowe påpekar dock att det finns jobb kvar att göra. Den stora frågan just nu är förarens synfält och hur det kommer att begränsas.

- Föraren vill såklart inte ha någonting ivägen, men du borde ju vänja dig, eller hur?

eurosport.se/TT

 

kommentarer