Eurosport
 Bundesliga = fotbollsfestTitta nu 
 
 
Formel 1

Motornestor Tromark dömer ut stängd cockpit: "Kan få motsatt effekt"

Stängd cockpit lanseras som säkerhetsåtgärd efter att Fernando Alonso nästan fick huvudet kapat. Janne Tromark är skeptisk. "Bättre att inte göra idiotgrejor", säger motornestorn.

 
Dömer ut stängd cockpit - Formel 1AFP
 

Säkerhetsdebatten har tagit fart inom F1-sporten efter Romain Grosjean farliga manöver i den gångna helgens Grand Prix på Spa i Belgien. Fransmannen bil var farligt nära att träffa konkurrenten Fernando Alonsos huvud.

Stängda cockpits har lanserats som en säkerhetslösning, bland annat av McLarens tekniska direktör Paddy Lowe som kallar införandet "oundvikligt". Men Eurosports motornestor Janne Tromark (bilden) är av en annan uppfattning.

Dömer ut stängd cockpit - Formel 1 - Jag känner mig väldigt tveksam till den här lösningen. Vad skyddar det när förarna kommer i 315 kilometer i l'Eau Rouge på Spa? Om en duva dyker upp håller det inte i alla fall, säger Tromark säger han till eurosport.se.

F1-ingenjörer har jobbat på stängda cockpits sedan 2009 då Felipe Massa träffades av ett föremål som lossnat på bilen framför. Lowe säger att lyckade tester har genomförts men att hur förarnas sikt påverkas av ett eventuellt skydd är oklart. Tromark är inne på samma linje.

- Om man gör en bubbla så är det klart att materialen är starka, men det blir alltid reflexer som påverkar synen och dessutom kan avstånden förvrängas. Skyddet kan få motsatt effekt. Jag är inte säker på att det är rätt lösning.

Tromark ser också andra scenarior framför sig där ett skydd kan skapa nya säkerhetsproblem.

- Vad händer om bilen börjar brinna och föraren blir medvetslös? Och det finn nog de som får panik med en plexiglashuv över sig om bilen hamnar upp och ner.

Tromarks lösning är enkel.

- Det är bättre att förare som Grosjean ger fan i att göra sådana dumheter. Säg till att han blir avstängd i ett år om han gör om samma grej. Det kanske biter på en sådan kille.

Tobias Jönsson - eurosport.se

 
 
Missa inte
Följ Eurosport.com
 
Facebook
 
Twitter
 
Mobil