Eurosport
 Bundesliga = fotbollsfestTitta nu 
 
 
Cykel

Schweiziskt stall satsar svenskt - Larsson och Löfkvist klara: "Otroligt bra"

Thomas Löfkvist och Gustav Larsson värvas till nybildade schweiziska stallets IAM. "Otroligt bra och seriösa cyklister", säger sportdirektören Kjell Carlström till eurosport.se. Svenskarna kommer att bli "viktiga kugghjul", men det är osäkert om laget kommer att få köra de stora tävlingarna.

 
Löfkvist och Larsson klara - CykelEurosport
 

Thomas Löfkvist och Gustav Larsson lämnar Team Sky respektive Vacansoleil för IAM.

- Två otroligt bra och seriösa cyklister. De kan båda cykla fort i tempolopp och förhållandevis bra i terräng. Både i lite bergiga klassiker och kortare etapplopp. De blir viktiga kugghjul, säger lagets finländske sportdirektör Kjell Carlström, tidigare kollega med Löfkvist i Sky.

Parterna är muntligen överens, endast signaturerna saknas, och det står redan nu klart att Thomas Löfkvist blir en av kaptenerna i det nya stallet.

- Löfkvist får ett stort ansvar. Han är en högprofilerad cyklist som haft otur de senaste åren och hamnat lite i skymundan hos Sky. Vi tror att han fortfarande har rätt kvaliteter. Han blir en av kaptenerna.

- Gustav kommer att få sina tillfällen att visa vad han går för. Han är stark i tempo vilket är viktigt i korta etapplopp. Han kan göra bra jobb för andra cyklister i laget, precis som Thomas, och har stora möjligheter att köra sin egen tävling.

IAM har inte värvat färdigt än, men tanken är att ungefär hälften av cyklisterna ska vara schweizare. Stallet kommer dock att få en tydlig nordisk prägel.

- Det finns fler möjligheter att värva personal och cyklister från Norden, men ännu har inga skrivit på.

Två svenska åkare på samma bräde - vilka tankar ligger bakom de värvningarna?

- Vi vet att vi kan lita på dem, att de är seriösa. Både när det gäller antidopningspolitik och deras hundraprocentiga inställning på tävling. Vi kan ge dem större ansvar på tävlingar. Det är ofta enklare att arbeta med sådana personer.

IAM kommer att bli ett Pro Continental-lag, klassen under World Tour-status, vilket innebär att inbjudan kommer att krävas för att stallet ska få köra större tävlingar som Tour de France, Giro d'Italia och endagsklassikerna.

- Första året är ett speciellt år då man måste visa hur man fungerar som lag. Vi har ingen press på oss, men det underlättar om vi får en bra start.

- Realistiskt sett är det ett bra steg att börja med Pro Continental och sedan utveckla vidare. Det är ett stort steg direkt med World Tour-status. Vi får lära oss på vägen.

Målet är först och främst att få inbjudan till Schweiz runt och Romandiet runt. Förhoppningar finns även att få köra Giro d'Italia och drömmen stavas Tour de France.

"TOUREN KANSKE OMÖJLIGT"

- Vi kommer att få fler inbjudningar om vi visar att vi är bra organiserade, har rätt etik och på alla vis är seriösa. Dessutom blir det viktigt att vi cyklar bra på mindre tävlingar. Alla bra åkare vi värvar höjer också chanserna.

- I Schweiz runt och Romandiet runt är chanserna större att få vara med eftersom vi är ett schweiziskt lag. Det hade varit jätteroligt att få komma med i Girot. Eller varför inte Touren, men det kanske är omöjligt. I Girot i år var det 22 lag med. I vanliga fall är 16 World Tour-lag direktkvalificerade.

Tobias Jönsson - eurosport.se

 
 
Missa inte
Följ Eurosport.com
 
Facebook
 
Twitter
 
Mobil