Eurosport
 Bundesliga = fotbollsfestTitta nu 
 
 
 
Cykel

Brittisk tidning hotar stämma Armstrong efter miljonförlust

The Times hotar att stämma Lance Armstrong. Den Rupert Murdoch-ägda brittiska tidningen uppges ha betalat 1 miljon dollar för ett rättsligt bråk med amerikanen för åtta år sedan.

 
Brittiska tidningen The Times hotar stämma Lance Armstrong - CykelAFP
 

Lance Armstrong stämde The Times och två av tidningens journalister för en artikel som publicerades 2004. Efter att flera domstolar i Storbritannien gett Armstrong sitt stöd nådde parterna en överrenskommelse utanför domstolarna. Hur överrenskommelsen såg ut är inte offentligt men enligt en källa högt upp i The Times ledning kostade fallet tidningen 1 miljon dollar. Dessutom fick Armstrong en offentlig ursäkt.

Efter Usadas bevisrapport mot Armstrong som släpptes i onsdags överväger The Times att stämma amerikanen meddelar en taleskvinna.

En talesman för Armstrong, Mark Fabiani, hade inga kommentarer till The Times stämningshot. Fabiani påpekade också att Armstrong fortfarande nekar alla anklagelser.

The Times är långt ifrån ensam om att överväga en stämning. SCA Promotions pumpade in 12 miljoner dollar i Team US Postal Service. Företaget säger att det avvaktar ett beslut tills Internationella cykelförbundet UCI sagt sitt.

- Just nu är det här i händerna på UCI. Vi väntar och se hur deras reaktion blir innan vi planerar vårt nästa drag, säger Jeff Dorough på SCA till VeloNation.

Usada dömde Armstrong till livstidsavstängning och strök alla hans resultat från 1998 och framåt. UCI kan överklaga beslutet till Internationella skiljedomstolen (Cas).

Tobias Jönsson - eurosport.se

 
 
Missa inte
Följ Eurosport.com
 
Facebook
 
Twitter
 
Mobil